Google+ Followers

Wednesday, 15 June 2016

SAMBAL BELACAN POWER GILER

Resepi nie memang sedap sgt, kalau x cuba rugi taw...hihihi... rugila sape yang x penah rase sambal belacan nie, dah rase mesti asyik teringat-ingat jer nnt hihihi... jom layan resepi daya

Bahan-bahan nya 5-6 biji cili hidup buang biji nye 7-8biji cili padi ikt kepedasan yg kite nak 5 biji limau sambal Bawang besar 1 ulas Belacan lebih kurang macam dalam gamba yer Gula Garam Ajinamoto Kulit limau tu ambik sekali taw,hiris nipis²







Cara-cara nya 1-bakar belacan or goreng atas kuali tanpa minyak

2-tumbuk bawang besar kalau nak bakar dulu pun boleh xnak pn xpe(tumbuk jgn sampai hancur sangat yer)
3-masukkan pula cili hidup tadi tumbuk² lagi
4-baru masuk cili padi

5-masukkan pula belacan yg dh di bakar td.. tumbuk sampai hancur belacan tu
6-dah tumbuk semua bolehla !asukkan air perahan limau tadi..gaul² dengan sudu jer... Masukkan gula,garam dan aji
sedikit bagi rasa lagi umpphh...





6-last sekali baru masukkan hirisan kulit limau tu . tu yg bagi sedap...x masuk nnt rase dia mesti kurang...



7-gaul semua skli ,cukup rasa okla sedia unuk di hidang...


dah siap rugi taw sape xcuba,mesti makan bertambah nnt...