Google+ Followers

Wednesday, 15 June 2016

SAMBAL BELACAN POWER GILER

Resepi nie memang sedap sgt, kalau x cuba rugi taw...hihihi... rugila sape yang x penah rase sambal belacan nie, dah rase mesti asyik teringat-ingat jer nnt hihihi... jom layan resepi daya

Bahan-bahan nya 5-6 biji cili hidup buang biji nye 7-8biji cili padi ikt kepedasan yg kite nak 5 biji limau sambal Bawang besar 1 ulas Belacan lebih kurang macam dalam gamba yer Gula Garam Ajinamoto Kulit limau tu ambik sekali taw,hiris nipis²







Cara-cara nya 1-bakar belacan or goreng atas kuali tanpa minyak

2-tumbuk bawang besar kalau nak bakar dulu pun boleh xnak pn xpe(tumbuk jgn sampai hancur sangat yer)
3-masukkan pula cili hidup tadi tumbuk² lagi
4-baru masuk cili padi

5-masukkan pula belacan yg dh di bakar td.. tumbuk sampai hancur belacan tu
6-dah tumbuk semua bolehla !asukkan air perahan limau tadi..gaul² dengan sudu jer... Masukkan gula,garam dan aji
sedikit bagi rasa lagi umpphh...





6-last sekali baru masukkan hirisan kulit limau tu . tu yg bagi sedap...x masuk nnt rase dia mesti kurang...



7-gaul semua skli ,cukup rasa okla sedia unuk di hidang...


dah siap rugi taw sape xcuba,mesti makan bertambah nnt... 

Wednesday, 25 March 2015

ayam masak halia simple


AYAM MASAK HALIA

Hari nie daya nk wat ayam masak halia, cik abg suke sgt ngn lauk nie, kalau daya msk jer msti bertambah la dia makan..daya nk kongsi resipi ngn korng sume yer... :)

Bahan-bahan


  • ayam separuh ( potong mengikut citarasa )
  • halia hiris
  • cili padi hiris
  • bawang besar blendr
  • bawang putih blendr
  • daun limau
  • serai
  • sos tiram
  • minyak
  • garam
  • ajinamoto


Cara-cara

  1.  panaskan minyak,kemudian tumis bawng bsr, bawg putih, sos tiram dan serai sehimgga naik bau.
  2. masukkan ayam yg telah dibersihkan ,gaul sehingga rata kemudian masukkan air, biar hingga mendidih ( ayam sudah masak )
  3. kemudian masukkan daun limau, cili padi, garam, ajinamoto..siap untuk dihidangkan
tips* - masukkan air banyak tak apa,sebab nk bagi ayam betul2 masak, tunggu sehingga kuah menjadi pekat sedikit(bg yg nk berkuah) ..kalau xnk berkuah boleh tggu sehingga air hampr kering..tp jgn terlalu kering xsedap

selamat menjamu selera... :)

Monday, 23 March 2015

TOMYAM PEKAT MUDAH

23/03/2015 Hari2 masak sampai xtaw nk masak ape...  Menu hari nie daya nk masak Tomyam resipi baru...huhuhu...senaang sgt nk masak nye..

resepi tomyam ala thai mudah

bahan blander 

  • 5 biji tomato 
  • 5 tangkai cili hidup/ cili kering 
  • 1 ulas bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
bahan-bahan lain


  • kobis bunga 
  • karot
  • cendawan
  • ayam
  • daging
  • udang
  • kiub tomyam
  • cili padi(jika mahu pedas)
  • lengkuas
  • daun limau purut
  • limau nipis(ambik air nya shj)
  • serai
  • garam
  • ajinamoto
  • gula(cikit)
cara memasak




  1. Tengekan atas dapur bahan2 yg di blender td sampai mendidih,masukkan ayam & daging yang telah di rebus terlebih dahulu..tutup periuk biar seketika.
  2. masukan kesemua bahan-bahan yang lain menggunakan api yang sederhana
  3. campurkan garam,ajinamoto gula dan air perahan limau nipis..rasa sedikit,kalau rasa tak puas hati bolehla ditambah garam dan limau.


menjadi pun Tomyam ala Thai kali nie... cik abang pun suka siap tambah lagi dia...huhuhu.... gambar tomyam yg sah siap x berapa menarikla sbb dh makan separuh baru teringat nk snap pictr :P

PERMATA HATI KE 2


Pada 22/01/2015 @ 0018 lahirla seorang lagi putra kami, ' HAMZAH BIN MOHD NAIEM '. Alhamdulilah dengan izin Allah kali nie daya bersalin normal lagi dengan berat lebih cikit dari abg dia 3.35kg ... 

Pengamalam mase bersalin kali nie berbeza sangat dari yang first dulu, mase yang first dulu just pecah air ketumban then daya terus g hospital... Kali nie pukul 8.30 pg mase anta Naqib (ank no.1) keluar tande darah dlu, tapi cikit sgt2... So, daya pown xdela hairan sgtkn sebab terlalu ckit tp terdetik dlm hati daya nie dh nk bersalin ke??? kalau nk bersalin xde pulak rase sakit nye, confius nie...huhuhu... daya steady jer mcm xde pape yg jd, daya pown buatla rutin harian mcm biase..

Balik dari anta Naqibanbik baju dlm mesin sidai,mengemas uma ngn masak ...tnghari cik abg balik makan, daya ade ckp kt dia yg daya ade klua darah ckit tp xsktla..dia tanye nk g hospital dh ke?? taw daya boleh jawab ape... daya ckp xyahla g dlu, sbb td jer klua drh nyenie dh xde, lagipun x sakit...

pukul 5.00 ptg,mase ambik Naqib balik taska jumpela dgn kwn Naqib punya mak(nurse), ade tnye dia..ape lg kene marahla... dia suh cpt2 g hospital, sbb dh nk bersalin dh 2 die ckp.. ape lagi terkejutla daya nie,tp xnkla panik sgt nnt jd kelamkabut...,nk pergi hospital terus ssh ckit kalau g sorng, so daya tggula cik abg blik, dlm tggu dia balik saya dh mula rase sakit kt perut, daya taw 2 skt nk bersalin,tp blom kerap lg...

7.00mlm cik abg kite balik, trs bgtaw kt dier yg daya nk g hospital nk bersalin dh nie,die nk g jer trus.. tp daya ckp tggu jpla... abg mandi dlu, lps solat magrib ngn mkn baru kite g hospital yer... daya leh tahan lg nie, lagi pun rase sakit blom kerap sgt...baru lege dia dgr,kalau x dh kelam kabut dia...huhuhu.. kesian pun ade,yela bru blik kerja kn ...

lebih kurang 8.50 smpai kt hospital, daftar sume... 10.30mlm mase doc cek jalan taw2 dah bukak 3 cm, tunggu la kt tmpat menunggu dlu, sbb kalau dh 5 cm baru boleh msk kt kamar bersalin, rase sakit kali nie lagi sakit dr pecah air ketumban dlu,.xsuke btol mase doctr nk cek jalan ,main seluk jer, trus klua darah banyk,sakit bertambah lps kne seluk 2...time nie doctr ckp fh buka 5 cm (11.00mlm) bolehla masuk kamar bersalin,time nie daya ade minta ubat tahan sakit kt nurse yg bertugas, daya xtahan sgt2... tp dorg lupe kot ,smp kesudah xpt ubt thn skt 2... 11.30mlm doctr ckp dh buka 8 cm ,daya mintala pgglkn cik abg kite 2 nk suh dier tmnkn daya bersalin jugak kali nie tp x smpt =( nk wat cmne mase berjln cepat, bby xsabar nk klua ... 8cm doctr dh suruh push, lps doctr pecahkan air ketumban ... ape lg, daya push ajela.. ape lg, rase mcm bende terkoyak jela,..sakittttt, hanya Dia je yg taw...tp lps je bby klua daya rase nikmat yg Allah bg kt daya, daya bersyukur sgt2 sbb dapt rase  nikmat bersalin...hilang segala sakit lps daya tgk muka bby boy kami Hamzah...cik abg masuk betul2 mase bby baru klua.trus nmpk bby jer... xpela bukan rezeki abg nk tgk. next time yer.. 








Tuesday, 30 December 2014

MINGGU KE 35 KEHAMILAN

Hari nie dh kangdungan daya dh 35 minggu 1 hari, semalam g check up perut Alhamdulilah anak ibu kt dlm perut nie sihat..makin aktif plak dh hujung2 nie.. Xsabar nk jumpe ibu yer, ibu pn same jugak. Hari nie kt klinik kne ambik darah sbb HB rendah smp 10.1 minggu ke 32, apelg kne marahla ngn Doctor ,so Doc suruh beli ubat TABLET IBERET FOLC kt famasi harge Rm 30.00 .. ubat nie mmg mujarap bru mkn bape mggu hari nie cek darah Alhamdulilah HB daya dh 11.8... seronok nyela , untuk anak ibu ibu snggup klua duit ckit janji anak ibu sihat..tp yg xbest nye bile mkn ubat nie berat daya naik banyak plak kali nie sampai 2.8kg naik... Doc pesan mkn nasi 1 kali je sehari, ok daya akan cube ,sebab dh biase mkan nasi kn... almaklumla daya nie kn mmg jenis masak kt rumah.. en abg pn mmg makan kt uma jer... 

ha... niela dia ubat nye...

ok bagi yg nk taw perkembangan baby dlam 35 minggu jom kite layan ,

anda sekarang 2.4kg dan panjangnya ialah lebih kurang 45sm dari kepala ke jari kaki. Anda mungkin dapat melihat siku, kaki atau kepalanya menonjol dari perut anda apabila dia mengeliat dan bergeliang-geliut. Tidak lama lagi, apabila dinding uterus dan abdomen anda meregang sampai menjadi nipis dan membenarkan lebih banyak cahaya masuk, bayi anda akan mula mengaturkan aktiviti-aktiviti hariannya secara berkitaran. 

Minggu ini si manja kecil sudah menunjukkan kuku-kuku jari dan mempunyai sepasang buah pinggang yang terbentuk sempurna. Heparnya sudah boleh memproses beberapa keluaran buangan. 

Cecair amnion semakin mengurang dan bayi lebih memenuhi ruang dalam uterus, yang telahpun berkembang seribu ganda saiz asalnya. Anda mungkin telah menambahkan berat badan anda antara 11kg ke 13.6kg, dan penambahan ini sampai memuncak pada minggu ini. Pusat anda pun sudah menjadi besar dan terbonjol keluar. 

Anda mungkin terasa agak sesak nafas sebab bahagian atas uterus anda telah naik dan mencecah tulang rusuk anda. Cuba ambil posisi merangkak atas tangan dan lutut jika mahu menarik nafas dalam. Walaupun tekanan ke atas pundi kencing anda menyebabkan anda kerap ke bilik air, jangan kurangkan minum air - bayi anda memerlukan banyak cecair. Tapi adalah baik jika anda mengurangkan minuman berjenis diuretik seperti teh dan kopi, sebab ia akan membuat anda kencing dengan lebih kerap. 

Masih belum mendapat nama bayi? Cuba rujuk nama-nama bayi kami untuk mendapatkan idea-idea baru. 

Doktor anda mungkin mahu berjumpa dengan anda setiap minggu sekarang sehingga anda melahirkan. 

  • Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.




Saturday, 9 August 2014

HAMIL KALI KE DUA

Lame nye x update blog.... almaklumla skrg kan musim raye msti sibuk cikit kan...Nak2 lagi skrg ibu naqib dh berbadan 2....huhuhu .... no dh msk 14 minggu :) senyap2 jekan...sje xnk bgthu kt org...alhamdulilah bby n ibu dier shat ..pipi pn dh tembam ckit nie.. mase pregnant naqib dlu xbanyak kerenahnye, 2nd time nie plak mengidam nye mcam2,nsib baek cik abg layankan jer...yg pelik nye asyik nk mkn y pedas2 je.. kalau bende2 yg manis comfirm muntah mp ke mlm...Bab pingang jangan ckpla mmg hari2 sakit,rase macam nak tercabut dibuatnye... xpe anak ibu punya pasal ibu sanggup tahan janji anak ibu sihat..



ha ...... nie mak buyong...huhuhu...dh nmpak perut :P




 niela ank ibu , muhammad naqib name nye... skrg naqib dh 3 tahun .. cakap pn dh kalah org besar ... 

 
sampai d sini sje celoteh ibu naqib nie.. bye bye
buah hati pengarang jantun kami...semperna hari raye nie kami sekeluarga ingin menucapkan selama hari raye maaf zahir batin kepada yang mengenali kami yer.... ;)

Wednesday, 7 May 2014

RENEW ROADTAX & INSURANCE

PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN:
URUSAN PUSPAKOM
1) TUKAR ENJIN
2) TUKARNAMA B5 & B7
3) LKM TAMAT TEMPOH LEBIH SETAHUN
4) DLL
URUSAN JPJ
1) TUKARNAMA DLM GERAN (KERETA/MOTO)
2) BATAL HAKMILIK
3) DLL
INSURAN
1) RENEW ROADTAX
2) INSURAN 1st PARTY ATAU 3rd PARTY
CALL/SMS/WHATSAPP
HIDAYAH 0149963549